olanie riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu i nespokojnosť študentov. Podaktorí z nich budú totiž musieť opakovať písomné maturity z matematiky, iná skupina sa sťažovala na rozdielnu náročnosť maturít z cudzieho jazyka, pričom podľa nich boli maturity z angličtiny ľahšie ako z nemčiny.
O maturitách sa v posledných dňoch hovorilo veľa. Aký sú vlastne nový systém maturít, sme sa spýtali riaditeľa gymnázia v Senici Jána Hrušeckého. Podľa jeho slov sú na nový spôsob maturitných skúšok dva pohľady, pedagogické a organizačné. Zámerom pedagogického hľadiska je, aby maturitná skúška bola objektívnejšia, transparentnejšia a aby mohla byť v budúcnosti základom na prijímanie na vysoké školy bez prijímacích skúšok. „Pre študentov je to dobrá vízia, no bohužiaľ v súčasnosti je to „iba“ vízia. Niektoré vysoké školy to akceptujú, no po včerajšom lapsuse (13. apríla - pozn. red.) sa môže stať, že to akceptovať prestanú, hoci chyba bola evidentne na strane distributéra maturitných testov.
Čo sa týka obsahu, maturitná skúška na gymnáziách je jednou z najnáročnejších, lebo obsahuje až päť maturitných predmetov. Povinná skúška je zo slovenského jazyka, voliteľné sú z cudzích jazykov (anglický, nemecký, španielsky, ruský alebo francúzsky), jeden prírodovedný odbor a dva voliteľné predmety. Ak sa taký predmet nevyučuje na škole, kde žiak študuje, môže skúšku absolvovať aj na inej škole. Je tu široká škála možností voľby maturitných predmetov, čo predstavuje značné požiadavky na organizačnú stránku maturitných skúšok. V komisiách musia byť len odborníci, jeden z nich musí byť z inej školy a musí mať predpísanú kvalifikáciu s 5-ročnou praxou.“
Vzhľadom k tomu, že vyhláška, ktorá rieši maturitné skúšky, vyšla až 15. septembra v tomto školskom roku, súčasní študenti nemali dostatok času na to, aby si ujasnili, z čoho budú maturovať. Dovtedy sa mohli hlásiť na maturitu do konca januára a teraz to museli urobiť už na začiatku školského roku. Hneď, ako vyšla vyhláška, sa museli rozhodnúť, z čoho budú maturovať, hoci nepoznali požiadavky na prijímacie pohovory na VŠ. „Študenti si môžu voliť obťažnosť otázok z dvoch úrovní. Vyššiu A - úroveň by si mali voliť študenti, ktorí príslušný obor chcú študovať na VŠ. Nemalo by logiku, ak by napríklad žiak chcel ísť študovať jadrovú fyziku a otázku z tohto predmetu by si na maturite vybral z úrovne B.
Naši žiaci na testové skúšky sú veľmi dobre pripravení, o čom svedčia aj ich výsledky na rôznych vedomostných olympiádach v rámci Slovenska. Ale až po úspešne absolvovanej ústnej internej skúšky sa bude dať povedať, že na svoju skúšku dospelosti boli dobre pripravení. Zadania na tieto skúšky budú tajné a minulé dni boli pre nás dosť náročné, než sa pripravili maturitné otázky. Metodické školenia pre učiteľov príslušných predmetov prebiehali skôr sporadicky a dostávali aj rôznorodé informácie. Ba sa aj stalo, že sa tam objavili informácie, ktoré odporovali existujúcej vyhláške, pretože tento proces sa začal skôr, ako bola vyhláška na svete. Treba dodať, že študenti v tomto roku skutočne neboli celkom dobre pripravení po stránke informácií, ani po stránke psychickej, pretože za pochodu sa im pridávali, ale aj menili podmienky, ktoré na prípravu k maturite mali zvládnuť.“
Voči týmto zmenám protestovali rodičia maturantov petíciou, ktorej podanie však ústavný súd zamietol. Petičný výbor vtedy zozbieral viac ako sedem tisíc podpisov proti tomu, aby študenti maturovali po novom už tento rok. Ten istý petičný výbor žiada, aby minister školstva Martin Fronc sám odstúpil. Ak tak neurobí, chce verejne vyzvať predsedu vlády Mikuláša Dzurindu, aby ho odvolal za nezvládnutie riadenia rezortu. O odvolaní hovorí aj opozícia, koaličné strany sú zatiaľ ticho. V tejto súvislosti petičný výbor opätovne žiada, aby sa povinnosť maturovať z piateho prírodovedného predmetu vzťahovala na gymnazistov až po prijatí školského zákona a redukcii povinného učiva. Gymnazisti musia totiž absolvovať na rozdiel od minulého roka ústnu maturitu aj z jedného z prírodovedných predmetov - matematika, fyzika, chémia, informatika alebo biológia.
Jozef Komorný