amostatného kraja v hraniciach mesta s následným odčlenením troch okresov. Primátor mesta Malacky a zároveň predseda Združenia miest a obcí Záhoria Jozef Ondrejka vyslovil nesúhlasné stanovisko voči spôsobu, akým sa táto iniciatíva presadzuje, ale i voči jej podstate.
Upozorňuje v ňom na niekoľko závažných skutočností. Starostovia bratislavských mestských častí začiatkom februára na stretnutí klubu starostov zaviazali primátora Andreja Ďurkovského, aby na rokovanie vlády už v marci predložil návrh nového zákona o Bratislave, ktorý by mal vyčleniť Bratislavu ako samostatný kraj. Svedčí to o tom, že zákon je zrejme dávno pripravovaný a v istých kruhoch konzultovaný. Na stanovisko starostov a primátorov okresov Malacky, Pezinok a Senec, ktoré dnes okrem Bratislavy tvoria Bratislavský samosprávny kraj a ktorých by sa táto zmena výrazne dotkla, sa však dosiaľ nik kompetentný nespýtal.
Bratislava má sformulované argumenty, ktorými podporuje svoju iniciatívu za osamostatnenie i kroky, ktoré treba urobiť v záujme jej dosiahnutia. Jedným z nich je presun okresov Malacky, Pezinok a Senec do správy Trnavského kraja. Zmena sídla viacerých dôležitých inštitúcií z Bratislavy do Trnavy v troch okresoch by však nesporne bola spojená s mnohými praktickými problémami a finančnými nákladmi. V prípade okresu Malacky je nezanedbateľná aj dlhoročná spätosť Záhoria s Bratislavou (cestovanie do Bratislavy za štúdiom či prácou i na úrady a z Bratislavy na Záhorie za relaxom). V súčasnosti sa frekventovaná doprava medzi Bratislavou a Záhorím rieši na úrovni Bratislavského samosprávneho kraja, no v prípade zmeny by sa stala otázkou rokovaní medzi dvoma územnými celkami – Bratislavským a Trnavským.
Primátor Malaciek sa ohradil i voči postupnosti pri presadzovaní iniciatívy za nové územnosprávne členenie Bratislavy a vyjadril prekvapenie, že jej aktéri namiesto počiatočného rokovania s tými, ktorých by sa takáto zmena bytostne dotkla (vyše 170 000 obyvateľov troch okresov), hľadali ešte pred predložením návrhu vláde oporu priamo u prezidenta republiky Ivana Gašparoviča. Ten po stretnutí s primátorom Bratislavy Andrejom Ďurkovským uvedenú iniciatívu nepriamo podporil vyjadrením, že Bratislava, ako hlavné mesto a významné politické centrum, by si zaslúžila byť inak inštitucionálne usporiadaná.
Podľa J.Ondrejku stojí za povšimnutie i to, že o osamostatnení Bratislavy a jeho výhodách hojne publikujú viaceré bratislavské mestské noviny (napr. Život Bratislavy, Prešporské noviny), no vždy len jednostranne – z pohľadu prospechu pre Bratislavu. Mienkotvorné médiá sa však tejto závažnej téme buď nevenujú vôbec, alebo len okrajovo.
Primátor jedného z troch dotknutých okresných miest, o ktorých sa Bratislava chystá svojím návrhom zákona rozhodovať bez ich súhlasu, je rád, že Rada ZMOS iniciatívu za osamostatnenie Bratislavy nepodporila. Svojím stanoviskom chce prispieť k otvoreniu širokej diskusie k tejto téme a zároveň naznačiť iniciátorom takej závažnej zmeny, že starostovia i obyvatelia „postihnutých“ okresov k téme majú čo povedať.
Tatiana Búbelová