Symbolickým rozpílením polena sa vo štvrtok 20. januára vo výstavisku Incheba začal už v poradí jedenásty ročník medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour. Tradične sa na tomto najväčšom veľtrhu cestovného ruchu na Slovensku prezentovali mestá a obce Záhoria. Kým Skalica zvolila alternatívu samostatnej expozície, zvyšné mestá a obce sa prezentovali spoločne pod hlavičkou Združenia miest a obcí záhorskej oblasti (ZOZO).
Expozíciu ZOZO tvorilo päť mikroregiónov - Malacky, Stupava, Senica, Holíč a Gbely. Výstavný stánok vyrobený z dreva združenie predstavilo po prvý raz. Jeho dominantou bola zvonica, ktorej zvon zvolával divákov na jednotlivé body programu. Mesto Gbely sa v prvý deň veľtrhu prezentovalo speváčkami z FS Gbelan, ktoré vystriedali remeselníci zo Stupavy. V piatok bol kultúrny program v réžii Malaciek a doplnil ho keramikár z Perneka a študenti z holíčskej Humanus Via. V sobou sa návštevníkom veľtrhu predstavili ľudoví výrobcovia kraslíc a produktov zo šúpolia i heligonkári z okolia Senice a v posledný deň výrobca holíčskej keramiky - fajansy.
Mestá a ich regióny sa prezentovali aj prostredníctvom propagačných materiálov. S úplne novým turistickým informátorom sa predstavilo aj mesto Holíč. Zástupca primátora Vladimír Petrovič nás informoval, že v tomto roku pre turistov opäť pripravujú populárne zámocké štvrtky i Holíčske hradné dni. „Deň pred veľtrhom mesto navštívil aj veľvyslanec Čínskej ľudovej republiky na Slovensku Huang Zhongro s manželkou Liu Yuanyuan, ktorí sa zaujímali aj o známu čínsku sálu, ktorá patrila medzi najkrajšie miestnosti letného sídla Habsburgovcov. V súčasnosti sú tapety z teľacej kože z 18. storočia, ktoré do holíčskeho zámku priviezli z Francúzska, vo veľmi zlom stave a potrebujú odborne zreštaurovať. Veľvyslanec i jeho manželka nám prisľúbili hľadať pomoc v rámci kultúrnej spolupráce medzi oboma krajinami, aby sa tapety s motívmi čínskej mytológie, dali do pôvodného stavu.“
Pri stánku slobodného kráľovského mesta Skalica sa pristavil aj minister hospodárstva Pavol Rusko. Využili sme to a opýtali sa ho, ako hodnotí úroveň tohtoročného veľtrhu cestovného ruchu v Bratislave. „Je lepšia ako včera a verím, že horšia ako zajtra. Tento ročník je jasným dôkazom toho, že cestovný ruch sa vzmáha, že vznikajú nové a nové objekty, že sa regióny starajú ako môžu o to, aby sa prezentovali a aby pripravili ponuku pre turistov. Myslím si, že z centrálnej úrovne je dôležité zásadne pomôcť tak ako v tomto roku, kedy viac ako tri miliardy korún idú do turistického ruchu, do rozvoja, do projektov, ktoré pripravili mestá a obce alebo súkromníci a bude to poznať. Bude to poznať na tom, že vzniknú ešte silnejšie, ešte väčšie centrá, ktoré prilákajú viac turistov, ktoré vytvoria ponuku porovnateľnú s Európou. Už nemôžeme hovoriť o tom, že k nám niekto príde z Belgicka, Holandska, Francúzska preto, lebo má rád Tatry. Nie. On príde preto, ak príde, lebo sú krásne, sú kvalitné, poskytujú dobré služby, dobré ubytovanie, dobrú stravu a podmienky na relax. A toto si myslím, že Slovensko postupne buduje, aj keď iste že nie takým tempom, ako by sa nám to všetkým páčilo, ale rýchlo zo dňa na deň to nejde. Ten trend je ale jasný a ja sa skláňam pred všetkými, ktorí sa rozhodli podnikať v turistickom ruchu. Urobím všetko preto, aby sa turistický ruch výraznejšie podieľal na tom spoločnom kuse chleba, ktorý na Slovensku pečieme a ja verím, že do budúcnosti tento trend bude pokračovať, a že Slovensko sa stane nielen automobilovou veľmocou, ale aj turistickou veľmocou.“
Gabo Kopúnek