istri dopravy oboch krajín v decembri plnili iné služobné povinnosti.
Neďaleko prechodu na novovybudovanom moste sa pri improvizovanej tribúne zišlo niekoľko desiatok pozvaných hostí zo Slovenska i Česka, ktorým sa postupne prihovorili podpredseda vlády a minister dopravy a spojov Českej republiky Milan Šimonovský, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Pavol Prokopovič, zástupcovia investorov a dodávateľov stavby, Milan Venclík, prvý námestník hejtmana Juhomoravského kraja, Stanislav Chovanec, primátor mesta Skalica a Stanislav Tomšej, starosta obce Sudoměřice. Všetci vysoko vyzdvihli fakt, že sa konečne po rokoch podarilo vybudovať obchvat a hraničný prechod mimo mesta Skalica a obce Sudoměřice.
Po slávnostných príhovoroch všetci spoločne prestrihli pásku nového hraničného prechodu a obchvatu. Po skončení oficiálneho programu sme sa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Pavla Prokopoviča opýtali, či môže občanom Skalice sľúbiť, že obchvat mesta bude dokončený do septembra.
„Áno, urobím všetko preto, aby sme to tu v septembri prišli ukončiť. Tak, ako sme našli peniaze v roku 2003, ktoré sa predtým štyri-päť rokov nedarilo nájsť, tak máme peniaze na to, a budeme tlačiť na dodávateľsko-investorskú organizáciu, aby sme to v septembri mohli odovzdať.
V čom vidíte hlavný význam tejto stavby?
„V prvom rade, ak sa na to dívam očami obyvateľov Skalice, tak to má veľký význam v tom, že sme vytiahli vozidlá mimo mesto. Má to veľký vplyv na zlepšenie životného prostredia priamo v meste, má to veľký vplyv na zníženie nehodovosti, má to veľký vplyv aj na skultúrnenie prostredia. Z toho pohľadu je to pekné dielo pre všetkých obyvateľov. Z pohľadu takého širšieho, možno aj politického, sme ukázali, že stále máme záujem o nadštandardné vzťahy s Českou republikou, že sa snažíme vytvoriť podmienky, aby ten kontakt obyvateľov oboch krajín prebiehal čo v najlepšom prostredí.“
Oslovili sme i primátora Skalica Stanislava Chovanca.
Pán primátor, o obchvate Skalica sa hovorí už niekoľko desaťročí. Podarilo sa ho zrealizovať za vášho pôsobenia vo funkcii. Čím to je?
„Ja si to nedávam ako zásluhu, pretože investorom je štát, Slovenská správa ciest, to znamená, že ten obchvat by bol bez ohľadu na to, či by som bol vo funkcii ja alebo niekto druhý. Je ale potrebné povedať jednu vec, že keď niekto vyrieši problém, ktorý Skalicu trápil už dlhé roky a myslím si, že tie posledné tri roky boli naozaj neúnosné, tak treba poďakovať všetkým. Aj v príhovore som ale povedal, že starosta Sudoměříc je spokojný komplexne, ale my sme teraz ešte iba na pol. Síce sme odbremenili historické jadro, ale obyvatelia ulíc Pľjušťovej a Jurkovičovej to budú mať ešte ťažké. Naša snaha bude maximálne lobovať a bojovať za to, aby sa celý obchvat dokončil do septembra a keď bude celý dokončený, potom budem úplne spokojný.“
Na záver ešte niekoľko údajov z histórie. Dohoda o výstavbe preložky cesty II/426 a objektov spoločného hraničného prechodu na území Slovenskej republiky a o výstavbe cesty I/70 na území Českej republiky v lokalite Skalica - Sudoměřice medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky bola podpísaná 14. decembra 1999. Podľa tejto dohody sa stavba mala realizovať v rokoch 2001-2003. Nedostatok finančných prostriedkov však začiatok stavby odsunul až na január 2003, kedy sa začalo s prvými prácami. Keďže finančné prostriedky vyčlenené na túto investíciu nevytvárali priestor na ukončenie celej stavby v roku 2004, bol predložený návrh na ukončenie 3. etapy a časti 2. etapy, čo je vlastne aktuálny stav, keď je v prevádzke nový hraničný prechod a časť obchvatu, pričom je od dopravy odbremenená aspoň historická časť mesta s tým, že, ako povedal Pavol Prokopovič, v septembri 2005 by sa mal obchvat dokončiť úplne. Dokumentácia pre územné rozhodnutie bolo vypracované už v marci 1996 a územné rozhodnutie vydané v júni 1998. Dokumentácia pre stavebné povolenie bola spracovaná vo februári 2001 a v novembri toho istého roku bolo vydané stavebné povolenie. O rok neskôr bola vypísaná súťaž na zhotoviteľa stavby a v januári 2003 mu bolo odovzdané stavenisko. Investorom za slovenskú stranu je Slovenská správa ciest a Investičná výstavba a správa ciest Bratislava, projektantom Cemos, s.r.o. Bratislava a Ipos, s.r.o. Bratislava a zhotoviteľom Cesty, a.s. Nitra, stredisko Trenčín. Stavba je rozčlenená na 58 objektov, pričom celkové náklady stavby sú rozpočtované na 464,987 mil. Sk (stavebné 427,180 mil. Sk, odvody za PPF 17,271 mil. Sk., výkupy 14,926 mil. Sk). Celkový záber pôdy je 14,3 ha, z toho 8 ha poľnohospodárskej. Celková dĺžka bude 4,6 km, pričom dĺžka v decembri sprevádzkovaného úseku obchvatu je 2,3 km.
- mim -