nancií mestu a predovšetkým jeho obyvateľom. Jeho realizáciou chce samospráva dosiahnuť optimalizáciu nákladov na zabezpečovanie verejnoprospešných služieb.
V meste Malacky v ostatných rokoch komunálne a verejnoprospešné práce zabezpečovala obchodná spoločnosť s účasťou Mesta Malacky: Tekos, spol. s r.o. Zavedenie rovnej 19% dane sa prejavilo v tlaku na zvýšenie výdajov mestského rozpočtu. Bolo zrejmé, že úplné zvýšenie ani objednávanie menšieho objemu služieb nie je riešením. Podstatnú časť tohto objemu totiž tvoria služby. „Povedané prostou rečou, ku každej zaplatenej stokorunáčke muselo Mesto priplatiť ďalších 19 korún DPH štátu a k tomu primeraný zisk, ktorý každá obchodná spoločnosť musí tvoriť,“ vysvetľuje RNDr. Jozef Ondrejka, primátor mesta Malacky. „Riešenie bolo jednoznačné: zabezpečiť tieto služby u neplatcu DPH. Až zákon o DPH, účinný od mája tohto roku, dal odpoveď na otázku, ktorú z možných foriem môže Mesto uplatniť za predpokladu, aby transformácia bola v súlade s platnými zákonmi.“
Transformácia spočíva v niekoľkých krokoch. Nutnou podmienkou bolo odkúpenie všetkých podielov v spoločnosti. Pri 100% účasti Mesta nehrozilo, že transformáciu budú ovplyvňovať kompromisy. Druhým krokom, o ktorom uprostred leta rozhodlo mestské zastupiteľstvo (a prijatie tohto uznesenia neobmedzila ho ani uhorková sezóna), bol oddelenie činností, služieb a personálnu, vykonávaných v obchodnej spoločnosti pre Mesto a ich presun pod Mestský úrad. Tento krok je významný – už v tomto roku (za 4 mesiace) ušetrí mestu minimálne 500 tis. Sk. Ďalším možným krok transformácie bude zastrešenie transformácie príspevkovou organizáciou mesta. Podľa názoru primátora mesta a časti poslancov MsZ by mal takémuto kroku predchádzať procesný audit. Jeho cieľom by mala byť presná a nezávislá špecifikácia všetkých procesov, ktoré zabezpečuje samospráva, vrátane komunálnych a verejnoprospešných služieb.
Ivana Potočňáková