Pred týždňom bol v TH extra uverejnený príspevok („podpísaný“ ako -t-), ktorého autor hrubo dezinformoval o práci Komisie mládeže a športu pri MsZ Skalica a o údajne neúčelnom využívaní prostriedkov Fondu mládeže Skalica.
Článok vyvolal pobúrenie členov komisie mládeže a športu, pretože nie len, že dezinformoval, ale podal informácie nekompetentne, neúplne a neprofesionálne. V článku sa uvádza, že „Fond mládeže by mal byť prioritne zameraný na eliminovanie negatívnych vplyvov spoločnosti na mladú generáciu“. Štatút Fondu mládeže nehovorí o prioritách zameraných na eliminovanie negatívnych vplyvov spoločnosti. Fondom je vyhlásených niekoľko programov, z ktorých len jeden program je zameraný na prevenciu negatívnych javov - Ochrana a podpora zdravotne postihnutých detí a mládeže, mladých rodín a detí bez rodičov, Ochrana detí a mládeže pred negatívnymi javmi, Podpora práce s nezamestnanou mládežou, Podpora informačných a poradenských služieb pre deti a mládež, Podpora zapojenia mladej generácie do občianskeho života, Podpora výmen detí a mládeže, Podpora záujmovej činnosti detí a mládeže, Podpora rekreačných aktivít detí a mládeže vo voľnom čase, Podpora aktivít detí a mládeže pri ochrane prírody a životného prostredia.
Štatút charakterizuje v bode 9 len jednu prioritu - uprednostňujú sa projekty, ktoré z hľadiska realizácie majú dlhodobejší charakter a existuje u nich možnosť nadväznosti v budúcnosti. Okrem iného, všetci odborníci pracujúci v prevencii negatívnych spoločenských javov vedia, že najlepšou prevenciou negatívnych spoločenských javov je dostatočná ponuka voľnočasových aktivít pre mládež. Časy prednášok a teoretických seminárov na tému prevencie sú našťastie (alebo dúfajme?) za nami. A práve Fondu mládeže Skalica sa podarilo za 12 rokov svoje existencie zaktivizovať nielen tretí sektor v oblasti práce s mládežou, ale aj školské zariadenia, sociálnu sféru, samotnú miestnu samosprávu k vysokej miere aktivity pri ochrane mládeže.
Práve Fond mládeže nám už dlhé roky závidia nielen menšie mestá, ale aj také, s ktorými sa Skalica so svojím rozpočtom nemôže ani rovnať. Informáciu, že sa peniaze prejedli a prespali, považujeme za hrubo zavádzajúcu, pretože v článku sa už nikde neuvádza, že zrealizované projekty vedú dobrovoľníci, ktorí tieto aktivity vykonávajú na úkor svojho voľna a často na úkor vlastných rodín a bez náhrady na mzdu či odmenu! Nikde sa neuvádza, že tieto organizácie (štátne i neštátne) na tieto projekty musia najprv zabezpečiť, a to väčšinou sponzorsky, materiálne zabezpečenie. A práve strava a ubytovanie sú položkou, ktorú jednoducho takmer žiadny sponzor nie je schopný (a ani ochotný) uhradiť! Pokiaľ chcete niekde nejaký projekt realizovať, musíte takisto, ako keby ste boli doma, jesť aj spať. A za to sa musí platiť ! Ďalšou nepresnou informáciou je otázka hodnotenia projektov. U projektov z Fondu mládeže po vyhlásení konkurzu správca každý rok vymenuje novú komisiu, tzv. Konzultačný zbor, ktorý projekty hodnotí a navrhne dotácie. Návrh putuje do komisie mládeže a športu, ktorá návrh taktiež prehodnotí a svoj návrh posúva mestskej rade. Tá zase návrh posúva do mestského zastupiteľstva. Čiže v rukách poslancov je konečný verdikt o osude projektov... Taktiež nie je pravda, že kontrola realizácie projektov nie je povinná. Komisia každý rok určuje zo svojich radov ku každému projektu svojho „kontrolóra – garanta“, ktorý je povinný projekt skontrolovať.
Tento rok sa táto klauzula dokonca objavila aj v zmluvách, ktoré s mestom predkladatelia projektov podpísali. Za absurdné považujeme vyhlásenia, že pri zúčtovaní projektov chýbajú doklady o realizácii projektov. Ekonomické oddelenie MsÚ komisii ešte nikdy neavizovalo absenciu dokladov, resp. nejaké problémy pri zúčtovaní. Pokiaľ by podobné problémy vznikli, Fond mládeže vo svojom štatúte má preventívne takúto situáciu ošetrenú. Pisateľ článku tvrdí, že „hlavný kontrolór mesta a aj podaktorí poslanci však vedia asi svoje, pretože nezabudli upozorniť, že absentujúce doklady môžu spôsobiť problémy najmä účtovníčke“. Je zarážajúce, že keď hlavný kontrolór a „podaktorí poslanci vedia svoje“, nepodnikli v tejto veci adekvátne kroky na eliminovanie údajnej netransparentnosti zúčtovania projektov. V zásadách konkurzného konania Programov ochrany a podpory mládeže v Skalici sa v bode č. 7 (podmienky konkurzu) uvádza, že z konkurzu budú správcom fondu automaticky vylúčené, okrem iného, aj projekty, u ktorých predkladatelia nevyúčtovali v stanovenom termíne dotácie z predchádzajúceho roka. Stanoveným termínom podľa týchto zásad je 30 dní po ukončení projektu, resp. termín, ktorý v konkrétnych prípadoch vyžaduje schvaľovateľ.
V článku sa avizovala potreba zmeny štatútu Fondu mládeže Skalica. Zdôrazňujeme, že Štatút Fondu mládeže Skalica z hľadiska „kritiky“ v článku vôbec nie je treba zmeniť! Stačí keď si ho kompetentní pracovníci prečítajú a zistia, že všetky uvedené otázky Štatút rieši! Škoda, že si ho neprečítal aj samotný pisateľ článku. Je jasné, že autor článku mal o práci Komisie mládeže a športu pri MsÚ Skalica, Fonde mládeže Skalica a o mechanizme sprevádzajúcom realizáciu dotácie projektov povrchné, zavádzajúce a nekompletné informácie, ktoré vrhli negatívne svetlo nielen na členov komisie, ale hlavne na obetavú prácu desiatok dobrovoľníkov i profesionálnych pracovníkov v oblasti práce s mládežou a v neposlednom rade na ekonomické oddelenie MsÚ Skalica. Na záver by sme chceli odporučiť pisateľovi predmetného článku, aby si overoval pravdivosť a relevantnosť získaných informácií a kompetentným pracovníkom samosprávy, aby si zásadne vyžadovali autorizáciu príspevkov, ku ktorým podávajú informácie.
Mgr. Ivan Horák, predseda Komisie mládeže a športu pri MsÚ Skalica