Pondelok, 18. november, 2019 | Meniny má Eugen

Obchvat je potrebný, kto ho vybuduje?

Šajdíkové Humence - Kým sa do roku 1999 zlievarenský piesok z baní v Šajdíkových Humenciach ku zákazníkom prevážal železnicou, obec netrpela zvýšenou premávkou nákladných automobilov. Situácia sa však zdražením železničnej prepravy zmenila, dnes Šajdíkový

Šajdíkové Humence - Kým sa do roku 1999 zlievarenský piesok z baní v Šajdíkových Humenciach ku zákazníkom prevážal železnicou, obec netrpela zvýšenou premávkou nákladných automobilov. Situácia sa však zdražením železničnej prepravy zmenila, dnes Šajdíkovými Humencami i Dojčom prechádza niekoľko nákladných automobilov za hodinu.


Presne takto sme minulý rok v októbri otvárali problém obyvateľov časti obce v článku Zaťaženie obce vyrieši nová cesta. Vtedy nás starostka obce Margita Beňáková informovala, že obyvatelia obce si od zvýšenej premávky neodpočinú ani počas víkendu. Neriešiteľnú situáciu sa obyvatelia obce snažili riešiť aj cestou poslancov Trnavského samosprávneho kraja i petíciou. V Šajdíkových Humenciach sú v súčasnosti v prevádzke tri pieskové bane. Dve už niekoľko desaťročí prevádzkujú miestne poľnohospodárske družstvo a firma Kerkosand, tretiu súkromnú aj napriek nesúhlasu Okresného úradu v Senici otvorila na jar tohto roka v katastri Borského Petra súkromná firma zo Šaštína-Stráží Sand až na rozhodnutie vedúceho pozemkového odboru Krajského úradu v Trnave.

Článok pokračuje pod video reklamou

 „Firma Sand nemá od obce povolenie na prejazd nákladných vozidiel k bani, no i napriek tomu autá, ktoré z jej bane vozia piesok, neustále premávajú cez obec. Využívajú aj družstevnú cestu, čo sa nepáči ani družstevníkom,“ spomínala na jeseň starostka obce a dodala, že cesty v obci neboli stavané na ťažké nákladné automobily. Sú úzke a sú postavené na ľahkom pieskom podloží. Premávka nákladných automobilov však neničí len cesty, trpia tým aj domy nalepené celkom pri štátnej ceste. Práve preto, že obe cesty k baniam sú vo vlastníctve štátu, obec nemôže voči zvýšenej cestnej premávke účinnejšie bojovať než osadením dopravného značenia s obmedzením rýchlosti na 40 či 20 km/h. „Smerom na Kerkosand je úzka cesta, popri ktorej stoja naše domy,“ hovoria členovia petičného výboru, ktorí sú ťažkou automobilovou prepravou najviac postihnutí. „Táto cesta je betónová, úzka. Má nízke podložie. Cesta III. triedy proste nevyhovuje prejazdu až 40 ton ťažkým vozidlám.


Pri prejazde autami sa nám domy otriasajú, praskajú okenné tabule, steny, vzduch je nedýchateľný. Od piatej hodiny až do jedenástej večer nás tieto autá otravujú svojim hlukom, splodinami. Okrem toho je ohrozená aj bezpečnosť naša i detí.“ Nákladné autá, ktoré vozia piesok z bane Kerkosandu, prechádzajú obcou 300 metrovým úsekom. K bani miestneho poľnohospodárskeho družstva i k bani Sandu takmer celou obcou. Zatiaľ sa v obci, pri zvýšení zaťaženosti nákladnou prepravou, stala len jedna dopravná nehoda, ktorá si vyžiadala zranenie chodkyne. Aj preto obec hľadá riešenia, ako obmedziť nákladnú dopravu. „Oslovili sme vedenie spoločnosti Kerkosand na odklonenie nákladnej dopravy, a spoločnosť vypracovala štyri varianty riešenia. Obom stranám vyhovuje vybudovanie cesty cez záhrady, ktoré ešte v minulosti spoločnosť vykúpila. Tak by sa docielilo, že nákladné autá smerujúce do Kerkosandu nebudú prechádzať obytnou zónou. V súčasnosti sa čaká na súhlas Železníc SR, pretože cesta povedie v blízkosti ochranného pásma železnice. Výstavba cesty by sa mala realizovať v budúcom roku,“ informovala nás v októbri starostka obce. Podľa členov petičného výboru sa však nič nezmenilo. Petíciu s obyvateľmi obce prerokovali aj pracovníci Trnavského samosprávneho kraja. Aprílového stretnutia v obci sa zúčastnili aj zástupcovia pieskových baní a štátni úradníci. Občania v petícii žiadali zakázanie prepravy piesku cez obec alebo jej obmedzenie len na pracovné dni a len od 7. do 15. hodiny. Hoci prevádzkovatelia pieskových baní uznali požiadavky i sťažnosti občanov obce, konečné riešenie je zatiaľ v nedohľadne. Problémom na vybudovanie obchvatu je jeden nevysporiadaný pozemok majiteľa žijúceho mimo územia SR, ktorý ho nemieni predať. Obchvat chcú vybudovať všetci majitelia pieskových baní a odobrili ho aj orgány štátnej správy okresu Senica. Napokon sa účastníci stretnutia dohodli, že obecnému úradu zašlú do konca mája písomné stanoviská k danému problému aj k návrhom obyvateľov v petícii. Vyriešenie prepravy z ostatných dvoch baní je zatiaľ v nedohľadne. Zatiaľ ju stále obmedzuje len dopravné značenie maximálnou povolenou rýchlosťou.


Gabo Kopúnek

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  6. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  9. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  1. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  2. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  6. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  7. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  8. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  9. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 204
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 10 623
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 095
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 908
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 205
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 670
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 949
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 756
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 002
  10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 967

Hlavné správy z SME | MY Záhorie - aktuálne správy

Úspech Kopáčovcov v Ostrave

V dňoch 2.-3. novembra sa konal u našich západných susedov karate turnaj GRAND PRIX OSTRAVA.

Sportika Cup pozná semifinalistov

Tretie kolo pohárovej súťaže prilákalo na štadióny množstvo divákov.

Ilustračná fotka

Svetový deň predčasne narodených detí podporili aj v Trnave a Holíči

Vo svete budú na purpurovo žiariť aj Eiffelova veža v Paríži, budova Opery v Sydney, Niagarské vodopády a ďalšie.

Aj Trnava sa zapojila.

Družstvo v Kútoch prešlo reštrukturalizáciou, teraz exportuje do celého sveta

Družstvo Kovotvar z obce Kúty je už viac ako 65 rokov jednou z najvýznamnejších spoločností v regióne.

Budova družstva Kovotvar, ktoré bolo založené v roku 1954 a v rokoch 2010 až 2014 prešlo úspešnou reštrukturalizáciou

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Družstvo v Kútoch prešlo reštrukturalizáciou, teraz exportuje do celého sveta

Družstvo Kovotvar z obce Kúty je už viac ako 65 rokov jednou z najvýznamnejších spoločností v regióne.

Nežná revolúcia

V Nitre spomínali na Nežnú, prišlo aj k výmene názorov

Kto je ten pán? Ja ho nepoznám! Vy ste tu neboli, ja som tu bol, ozvalo sa z davu na adresu Ivana Mačuru. Situáciu upokojovala moderátorka.

Nový most cez Dunaj otvoria podľa ministra v máji 2020

Most pri Komárne bude najvyšší na celom toku Dunaja.

FOTO: Novorodenci z trenčianskej a myjavskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej a myjavskej pôrodnici. Ich fotky boli zverejnené v MY Trenčianskych novinách.

Vybrali SME

Už ste čítali?