Skúšobňa mobilov na čísle 155!
Senica - ľudí s podlomeným zdravím, ale aj tých, ktorí sú nepretržite pripravení poskytnúť im prvú pomoc, teda pracovníkov lekárskej pohotovostnej a rýchlej zdravotnej pomoci. Zaujímalo nás, ako tento nápor zvládli príslušné zariadenie v Poliklinike v Senici. Na dispečingu senickej pohotovosti sme sa o tom pozhovárali s vrchnou sestrou polikliniky Elenou Pechovou.
„V priemere nás potrebuje mesačne 800 až 1000 pacientov, dospelých i detí, v pracovných dňoch od 16. hodiny popoludní do 7. hodiny rannej, cez víkendy po celých 24 hodín. Rýchla zdravotnícka pomoc mesačne urobí asi 40 výjazdov denne a do 100 výjazdov v noci. Našu situácia sťažuje nedostavaná nemocnica v Senici. Pacientov, ktorí to potrebujú, musíme prevážať do skalickej alebo myjavskej nemocnice. Enormné teploty nedávnych dní naozaj zvýšili ťažkosti najmä u pacientov s kardiovaskulárnymi a astmatickými ochoreniami, ale všetko sa nám podarilo zvládnuť," povedala nám vrchná sestra.
Senická lekárska pohotovostná služba, v ktorej sa strieda 12 lekárov, 8 sestier a 4 vodiči jednej sanitky, zabezpečuje široké spádové územie okolitých obcí, vrátane prietržských a podbrančských lazov, kde žije 50 tisíc obyvateľov. Rýchla zdravotná pomoc, kde sa strieda 8 lekárov, 11 pracovníkov stredného zdravotného personálu, 4 ošetrovatelia a 5 vodičov jednej kompletne vybavenej sanitky, musí poskytovať naviac aj pomoc v celom šaštínskom obvode.
„Naše pracovisko je kompletne vybavené. Máme všetko, čo potrebujeme, i lieky, a v priebehu týždňa, keď na poliklinike pracuje aj röntgenologické a chirurgické pracovisko, sme úplne bez problémov. Horšie je to v prípade vážnejších diagnóz, kolík, zlomenín či tržných rán a podobne cez víkend. Vtedy musíme pacientov na vyšetrenie transportovať do okolitých nemocníc, kde príslušné zariadenia majú k dispozícii. Menšie poranenie vieme zašiť v našej pohotovostnej ambulancii kedykoľvek," približuje situáciu Elena Pechová.
Okrem nedostatku financií, ktorý v súčasnosti cíti nielen zdravotnícky sektor, trápi vrchnú sestru Polikliniky v Senici ešte jeden problém. „Asi tridsaťkrát za dvanásťhodinovú službu nám na dispečingu zazvoní telefón zbytočne. Nerozumné deti a dospelí zneužívajú bezplatné volanie na trojciferné čísla a skúšajú svoje telefóny, najčastejšie mobilné. Časté sú aj volania z telefónnych automatov najmä z Kútov a Brodského, s ktorými sa deti hrajú a neraz skončia až keď ich po našom upozornení rozoženie policajná hliadka. Takouto nemiestnou hrou a krátením si dlhej chvíle volajúci blokujú linku a niekto iný súrne potrebuje pomoc a nemôže sa dovolať. Veľmi nám pomáha odpočúvacie zariadenie so zaznamenávaním čísla i nahrávky každého hovoru. Zobrazenie čísla je veľká výhoda aj vtedy, ak sa hovor preruší a my sa môžeme k pacientovi dovolať sami," pochvaľuje si Elena Pechová a poznamenáva, že veľkou pomocou pri kontakte so sanitkami je aj vysielačka, zatiaľ však iba jediná. Po policajtoch a hasičoch sa ich k zdravotníkom viac nedostalo.
(pe)