Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Štát sa zdráha zveriť sociálnu sféru Červenému krížu

SENICA - Dom humanity Územného spolku Slovenského

Červeného kríža v Senici vyvíja množstvo aktivít pre uľahčenie života dôchodcom, zdravotne postihnutým i sociálne slabým občanom. Pri 200 tisícovej položke za vykurovanie, predstavuje jeho ročná dotácia zo štátneho rozpočtu necelých 300 tisíc Sk.

„Stále zápasíme o finančné prežitie. Neprebieha transformácia sociálnej sféry, ktorá by mohla zabezpečiť Červenému krížu príjem a dotácie zďaleka nepokrývajú naše aktivity. Vo vyspelej Európe Červený kríž zohráva oveľa dôležitejšiu úlohu, spravuje 60 percent sociálnych zariadení. Aby sme my získali potrebných 5 miliónov a mohli plniť naše úlohy, musíme vykonávať množstvo úkonov,“ hovorí riaditeľka ÚS SČK v Senici Veronika Kopúnková. Podľa jej poznatkov, SČK je postavený do tvrdej konkurencie napríklad v oblasti školenia frekventantov v autoškolách, prostredníctvom ktorého by si bol schopný vyrobiť potrebné prostriedky bez toho, aby zaťažoval svojimi potrebami štát. Výučba poskytovania prvej pomoci bola v minulosti doménou SČK. Vtedy platilo, že každý zdravotník, ktorý chcel vykonávať školenie v autoškole, pokiaľ nemal špecializáciu pre poskytovanie prvej pomoci, musel v kurze SČK, ktorý mu poskytol potrebnú literatúru, pomôcky a bol s ním v neustálom kontakte, získať kvalifikáciu školiteľa. Dnes, s odôvodnením, že SČK nemôže mať na školenie monopol, vznikajú rôzne školiace agentúry, prípadne autoškoly svojich frekventantov školia vlastnými lektormi - zdravotníkmi, bez ohľadu na ich špecializáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

„V autoškolách v našom regióne sa ročne vyškolí 7000 vodičov. To sú obrovské peniaze a autoškoly bojujú o to, aby ich nemuseli našim lektorom dať. My im nemôžeme dokázať, že školenie nevykonávajú, resp. vykonávajú ho kvalifikovane, previerky na cestách však ukazujú, že vodiči sa poskytovaniu prvej pomoci v autoškole dostatočne nenaučia,“ tvrdí Veronika Kopúnková. Podotýka, že získaním licencie a preukázaním, že vlastnia resuscitačný model, učinia autoškoly zákonu zadosť. Štátnu správu kvalita výučby nezaujíma. Takéto vzdelávanie vykonával SČK už po svojom vzniku, za prvej republiky. Oprávňujú ho k tomu aj ženevské dohovory, ktorých prvá konvencia hovorí o ochrane civilných obetí, ktorá spočíva aj v tom, aby človek vedel, ako má pomôcť.

Obdobná je situácia súčasných opatrovateliek a ošetrovateliek. SČK pre ne organizoval 192-hodinový rekvalifikačný kurz. Sociálne zariadenia prestali tento kurz uznávať a pritom štátna opatrovateľská služba zamestnáva ako opatrovateľky ženy bez akéhokoľvek zdravotníckeho vzdelania. Pritom kvalifikovaná opatrovateľka vie nielen vykonať potrebné úkony, ale aj poradiť. „Nechápem, prečo si pri transformácii týchto sfér vyberá Slovensko modely zo vzdialených severských krajín. Skúsenosti treba čerpať predovšetkým so susedných krajín, Rakúska a Nemecka, čo je dané geograficky i historicky.

Skryť Vypnúť reklamu

Po roku 1989 sú problémy aj s odberom krvi. Kým všade vo svete odberové centrá patria Červenému krížu, u nás nábor k darcovstvu vykonáva SČK a odberové a spracovateľské centrá vlastní štát. „Po vzore Červeného kríža v Nemecku, kde v určenom termíne odoberajú krv od rána do večera, robíme odberové dni aj my. Lenže naše transfúzne stanice odoberajú krv iba do obeda, aby ju stihli do pol štvrtej, keď im končí pracovný čas, spracovať. Podľa filozofie transformácie vykonávanej štátom, sa z darcovstva humanitné cítenie vytráca, krv sa stáva tovarom. Doplácajú na to ľudia, ktorí krv potrebujú a čoraz častejšie sa stretajú s požiadavkou, aby si, ak chcú byť napríklad operovaní, ju zabezpečili sami. Už vo viacerých prípadoch sme organizovali pre našich občanov hromadný odber krvi pre určenú nemocnicu,“ opisuje skúsenosti Veronika Kopúnková.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdôrazňuje, že prostriedky, ktoré červenokrížiari v Senici dostanú, nepokryjú ani odmeňovanie darcov, takže sú nútení získavať na tento účel sponzorské príspevky. Ani oceňovanie mnohonásobných darcov, ktoré územný spolok tradične robí v Ženeve a neraz ním plní celoživotný darcovský sen, by sa nezaobišlo bez finančnej podpory zamestnávateľov darcov, obecných a mestských úradov.

„Krv sa dá odobrať do vakov hocikde. Odberový objekt treba iba na špeciálne odbery. Napriek tomu my, pracovníci SČK, momentálne vystupujeme ako bezplatní díleri. Pre transfúzne stanice práca s darcami končí, keď niekto natrčí ruku, odoberú mu krv a ide preč. S nami darca žije a spolupracuje na inej báze. Ak daruje život iným, a potom je v ohrození, čaká pomoc od nás. Na transfúzke ju nedostane. Preto by sa mali aj do tejto oblasti vniesť iné, jasnejšie finančné pravidlá. Červený kríž je hnutie bez hraníc, k tomu vedieme aj našich darcov. Spoločne nám ide o záchranu ľudského života, nuž a v tejto oblasti mne osobne biznis nesedí,“ tvrdí so svojimi 18-ročnými skúsenosťami riaditeľka V. Kopúnková a dodáva: „Veľa ľudí sa na nás obracia so žiadosťou o pomoc. Ak by sme mali dostatok prostriedkov, mohli by sme byť lepšie pripravení na katastrofy, viesť rozvojové programy, o ktorých sa v súčasnosti ťažko dá hovoriť. Zatiaľ zápasíme, aby sme zaplatili kúrenie a ďalšie prevádzkové náklady. SČK je inštitúcia, ktorá svojou štruktúrou pokrýva celé Slovensko. Má veľký ľudský potenciál, tisíce dobrovoľníkov a štát by prostredníctvom vytvorenia vhodnej legislatívy pre jeho činnosť veľa získal.“

Janka Pekarovičová

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  3. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  4. Legislative intention - recodification of the corporate law
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  9. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 17 624
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 498
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 562
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 951
  5. Po Slovensku na motorke 6 785
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 139
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 458
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 540
  9. Crème de la crème po slovensky 3 209
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Dobrovoľníčky ako lovkyne komárov vykonávajú monitoring liahní komárov.

Ľudia sa sporia, či použiť biologický, alebo chemický postrek.


2 h

V kraji riešili až 11 vodičov pod vplyvom alkoholu.


2 h
Ilustračné foto.

Cestári budú pracovať na prieťahu mestom Senica, na horskom priechode Biela hora aj na jednom úseku v okrese Skalica.


SITA 4 h

Najnovšie vydanie MY Týždenníka pre Záhorie je už v predaji.


redakcia 6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?