Skalica - bilo vrásky na tvári aj skalickému magistrátu. Kolóny kamiónov sa počas pracovných dní valia cez historické centrum a sú pre obyvateľov mesta skrytým nebezpečenstvom. V prvých dňoch pracovného týždňa je situácia na mestských komunikáciách taká neúnosná, že kamiónovú dopravu musia koordinovať mestskí policajti.
„Rozdelením Československej republiky sa počet kamiónov prechádzajúcich cez Skalicu zvýšil vďaka vytvoreniu hraničného prechodu Skalica - Sudoměřice, ktorý využívajú najmä tí vodiči, čo smerujú na Ostravsko. Keď sa 14. októbra uzavrel pre kamiónovú dopravu hraničný prechod Holíč - Hodonín, počet kamiónov, ktoré prechádzajú Skalicou, sa zvýšil približne na 350 za deň,“ informoval nás primátor Skalice Michal Srholec. „Najväčší nápor pociťujeme v pondelok a utorok, keď slovenské kamióny smerujú do Čiech. Vtedy sme nútení ich odstavovať na hranici mesta a ich prechod Skalicou koordinovať mestskou políciou. Ďalšie dni v týždni sa zas kamióny cez Skalicu vracajú z Čiech na Slovensko. Našťastie, pred Sudoměřicami ich odstavujú na záchytnom parkovisku a postupne púšťajú na hraničný prechod.“
Podľa získaných informácií sa česká strana rozhodla hraničný prechod pre kamióny v Hodoníne uzavrieť z dôvodu nesplnenia dohôd o sociálnej vybavenosti holíčskej colnice. Hodonínčanom sa uľavilo, kamióny im už neznepríjemňujú život hlukom a splodinami. Sociálne vybavenie však nemá ani hraničný prechod Skalica - Sudoměřice, pričom je to jediný prechod na spoločnej hranici, ktorý je určený pre prepravu nadrozmerných nákladov. Vodiči kamiónov, čakajúci aj niekoľko hodín na vybavenie, si na slovenskej strane hranice vykonávajú osobnú potrebu v poli alebo na krajnici. Priekopu pri ceste zmenili na smetisko. Na českej strane bola situácia obdobná. Pre obyvateľov Sudoměříc však nepríjemnejšia, pretože sa hraničný prechod nachádza hneď za posledným domom obce.
„Presvedčili sme sa na vlastnej koži, že vodiči kamiónov sú nekultúrni. Aj keď sme pri colnici umiestnili smetné nádoby, odpadky aj naďalej rozhadzovali popri ceste. Ak potrebovali ísť na toaletu, chodievali do rodinných domov, čo našim obyvateľom veľmi nevyhovovalo. Preto sme sa rozhodli kamióny odstavovať na záchytnom parkovisku pred obcou a ich prechod obcou na hranicu koordinovať,“ informoval nás starosta Sudoměříc Stanislav Tomšej. „Pred colnicou sme umiestnili kameru, ktorá sníma pohyb na hraničnom prechode a našich pracovníkov na parkovisku informuje o počte vybavených kamiónov. Snažíme sa, aby boli vodiči na hranici čo najrýchlejšie vybavení, tak na colníkov vyvíjame tlak tým, že pred váhou vždy čaká päť - šesť kamiónov na vybavenie. Aby obyvatelia posledných rodinných domov pri hranici netrpeli hlukom štartujúcich motorov, vybudovali sme popri ceste protihlukovú stenu.“
Počet kamiónov prechádzajúcich Sudoměřicami sa od októbra zdvojnásobil. Záchytné parkovisko však poskytuje vodičom kompletnú vybavenosť, takže im dlhšie čakanie veľmi neprekáža. Počas našej návštevy ich tam stálo okolo tridsať, ďalšie vytvorili takmer dvojkilometrový rad. Čakanie na vybavenie na colnici závisí na rýchlosti práce colníkov. Podľa informácií starostu obce ich colníci dokážu za hodinu vybaviť až desať.
„Tento hraničný prechod však už nevyužívajú len českí a slovenskí vodiči. Častejšie prichádzajú aj tranzitní z Turecka, Grécka, Maďarska, Bulharska a Rumunska, pretože čakanie na diaľničnom prechode v Brodskom je dlhšie a pre vodičov nebezpečnejšie. Aby si vybavili potrebné doklady, musia svoj kamión dvakrát opustiť a stáva sa, že ho pri návrate nájdu poškodený alebo aj vykradnutý. Na hraničnom prechode je zjednodušené colné konanie v tom, že obe colnice sú oproti sebe a nie vzdialené niekoľko kilometrov. Vodiči sa tak vybavia naraz a nemusia kamión nechať bez dozoru. Preto sa im oplatí niekoľkokilometrová zachádzka, kým sa opäť napoja na diaľnicu. Na záchytnom parkovisku si v pokoji môžu aj zdriemnuť,“ dodal Stanislav Tomšej.
O vzniknutej situácii po uzavretí hraničného prechodu Holíč - Hodonín už primátor Skalice informoval Colnú správu SR. Tá už českej strane navrhla možné riešenie problému na hraničných prechodoch, s ktorým však Česi zatiaľ nesúhlasili. Rozloženie kamiónovej dopravy cez prechody v Holíči a Skalici vyhovuje aj primátorovi Hodonína a starostovi Sudoměříc. Veľké šance na úspech však slovenskej iniciatíve nedávajú.
„Aby sa Skalica zbavila nátlaku kamiónov, musí sa konečne začať s výstavbou obchvatu mesta, ktorý sa na hraniciach napojí na obchvat Sudoměříc. Obchvat je česko-slovenským projektom a Slovenskú správu ciest vyjde na 400 miliónov korún. Stavať sa už malo začať v máji,“ dodal Michal Srholec.
Gabo Kopúnek