Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Deleniu cestári netlieskajú

Správa a údržba v Senici je samostatný subjekt roz

Senica - počtovej organizácie Slovenskej správy ciest. Hospodári ako preddavková organizácia. „Na celý rok máme určenú celkovú sumu prostriedkov, ktorú dostávame na účet ako preddavok. Spravidla štvrťročne, do 15 miliónov korún. V bežných podmienkach sa musíme do sumy zmestiť v obstarávaní, vo výkone činností a tiež v mzdovej oblasti,“ hovorí ekonomický námestník riaditeľa Ing. Štefan Križan. „Ak je mimoriadna situácia, pridelí podnik osobitné zdroje. Najnáročnejší je tretí a štvrtý kvartál, keď sa sústreďujú súvislé opravy ciest a úpravy výtlkov . Do opráv sme vložili v druhom polroku 19 miliónov korún. Stačili však len na úseky v celkovej dĺžke 5 až 6 kilometrov. Pritom máme 700 kilometrov ciest prvej, druhej a tretej triedy. Treba dodať, že vlastnými silami kosíme priekopy a krajnice ciest, posýpame cesty, opravujeme výtlky, zabezpečujeme údržbu dopravného značenia a bezpečnostných zariadení atď. Práce na súvislých opravách nad 1 milión korún zabezpečujeme dodávateľsky, formou verejnej súťaže. Ak sa nevybraný dodávateľ odvolá na Úrad pre verejné obstarávanie, stratíme mesiac, kým príde rozhodnutie. Ak sa odvolá aj druhý raz, čo mu zákon dovoľuje, stratíme ďalší mesiac. Našťastie, môžeme vypisovať súťaže hneď ako dostaneme peniaze, teda už v marci, čo zmierňuje časové tlaky. V závere tohto roka nám to vychádza, hoci peňazí nikdy nie je dosť. Veď súvislé opravy akútne potrebuje 70 až 80 percent ciest. Cesty III. triedy sú na tom najhoršie, až 90 percent je v havarijnom stave. Pritom aj cesty I. a II. triedy naliehavo potrebujú rekonštrukciu podložia. Neboli stavané na dnešnú ťažkú kamiónovú dopravou. Sadajú. Nový povrch vydrží v pôvodnom stave dva roky, najviac tri.“

Skryť Vypnúť reklamu

Od 1. januára roku 2004 by mali prevádzky Slovenskej správy ciest prejsť transformáciou. Negatívny ohlas medzi starostami a primátormi vyvolala informácia o príprave legislatívnej normy, podľa ktorej pribudne samosprávam k povinnosti udržiavať na vlastné náklady miestne komunikácie aj údržba i oprava ciest II. a III. triedy. „Proces,“ pokračuje Ing. Štefan Križan, „je naozaj v pohybe. Raritou v našom prípade je, že cesty máme v teritóriách troch samosprávnych krajov. V Trenčianskom, Trnavskom a v Bratislavskom. Kopírujeme staré územné členenie. Pri delení budeme najkomplikovanejším okresom na Slovensku. Zatiaľ sú známe tri verzie. Ak všetko zostane po starom, údržbu ciest I. II. a III. triedy budeme zabezpečovať my. Pri druhej možnosti prejde údržba ciest II. a III. triedy do správy vyšších územných celkov (VÚC) s plnými povinnosťami pre mestá a obce. Na VÚC sa bude delimitovať väčšina našich strojov, zariadení, ľudí, ale aj finančných prostriedkov. Podľa tretej verzie môže prejsť všetko, teda aj údržba ciest I. triedy, okrem diaľnic, do správy VÚC. Nám, a hovorím to otvorene, vyhovuje prvá verzia. Ak nebude inak, aj tretia. Druhá, delenie medzi štát a VÚC, nám nevyhovuje vôbec. Myslím si, že ani samosprávam.“

Skryť Vypnúť reklamu

Senický cestári sú na zimu nachystaní. Pripravili si dostatočné zásoby posypovej kamennej drviny aj soli do konca decembra. Ak bude treba, majú už zabezpečené dodávky pre január a február. „Od 1. decembra do konca februára prechádzame na trvalú trojsmennú prevádzku. Obava je zo snehových fujavíc. Stále ťažšie hľadáme zmluvných partnerov na pluhovanie a frézovanie závejov. Firmy už k takejto povinnosti žiadny zákon nezaväzuje. Problémom sú aj ranné námrazy. Vznikajú nad ránom, pri teplotách okolo nuly. Buď ich stihneme posypať do dvoch hodín, alebo sa potom roztopia,“ dodáva Ing. Štefan Križan.

Ondrej KOLLÁR

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 120
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 262
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 021
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 652
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 504
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 327
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Mladí ponúkli pomoc samospráve. Využijú modernú technológiu

Monitoring odberných miest bude cez kolkojetamludi.sk.

Skalica pripravila exteriérové odberné miesto

Pre plynulosť odberov vytvorili systém prichádzanie podľa začiatočného písmena priezviska.

Za účasti príslušníkov ozbrojených síl, regionálneho úradu verejného zdravotníctva a okresného úradu prebiehal výber miest na plošné testovanie.

Pre špecifické skupiny obyvateľstva vytvorili v Stupave ďalšie odberné miesto

Primárne bude určené pre testovanie pracovníkov zabezpečujúcich plnenie základných funkcií mesta a jeho mestských organizácií.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?