Naučme sa správne rozprávať
ol zaujímavý projekt s názvom „Naučme sa správne rozprávať“. O tom, ako tento nápad vznikol a ako sa realizuje v praxi sme sa rozprávali s Hedvigou Krídlovou, učiteľkou MŠ a logopedičkou projektu.
„Touto myšlienkou sa pani riaditeľka Spojenej materskej školy Mgr. Oľga Luptáková a zastupujúce riaditeľky na materských školách zaoberali už dávnejšie, ale k realizácii sme pristúpili až v októbri 2003 vypracovaním tohto projektu. Jeho cieľom je rozvoj komunikačných schopností detí predškolského veku, ďalej je to individuálna logopedická starostlivosť a v rámci jazykovej výchovy skupinová terapia podporená tréningom fonematického sluchu.“
Ako je projekt realizovaný v praxi?
„Som učiteľkou Spojenej materskej školy Skalica a každý deň navštevujem jednu z materských škôl. Moja práca spočíva v tom, že robíme skupinové terapie alebo sa venujem deťom individuálne a to je myslím si hlavné poslanie projektu. Tých detí, ktoré potrebujú individuálnu starostlivosť je veľmi veľa a problémy s výslovnosťou sa vyskytujú čoraz častejšie.“
Ako je financovaný tento projekt?
„Projekt vlastne nepotrebuje žiadne veľké financie a náklady. V každej materskej škole máme vytvorené podmienky pre individuálnu prácu, sú tam pomôcky, ktoré potrebujeme k práci a ktoré deti stimulujú k rozvoju rečových schopností. Najväčšou investíciou projektu boli vlastne počítače, pričom však to boli iba dve materské školy, ktoré bolo nimi treba dovybaviť. To sa nám podarilo v rámci sponzorskej pomoci. Počítače využívam ako motivujúci prvok, pretože často som sa stretávala s tým, že deti mali problémy s komunikáciou a pri práci s počítačovými programami a hrami akoby sa im otváral svet komunikácie. Nehovorím, že je to pravidlo, ale sú také deti, ktoré sa mi takto otvorili a začali so mnou komunikovať.“
Hovorili ste, že problémov s výslovnosťou a komunikáciou detí je stále viac. Čo môžu v tejto veci robiť rodičia, aby svojim deťom pomohli?
„Myslím si, že je veľmi potrebné už od útleho veku sa s nimi hrať a komunikovať. Je potrebné aby sa deti hrali s prstíkmi, s jazýčkom, s ústami. Je dokázané, že reč a pohyb spolu súvisia. Ak zaostáva trebárs jemná motorika prstov, tak zaostáva aj reč.
Spomenutý projekt sa realizuje na piatich zo šiestich materských škôl v Skalici. Na tej šiestej sa totiž logopedickej starostlivosti venujú odborní pracovníci už viac rokov, pretože túto materskú školu - Školu zdravia „Slniečko“ na Clementisovej ulici už roky navštevujú práve väčšinou deti, ktoré, okrem iného, majú aj tieto komunikačné problémy. Zašli sme preto aj za Mgr. Máriou Mikitkovou, ktorej náplňou práce je práve logopedická starostlivosť na tejto materskej škole.
„Ja väčšinou pracujem formou individuálneho prístupu. Urobila som si diagnostiku všetkých detí od tých najmenších až po tie, ktoré idú do školy. Z tých 69 detí je asi polovica, ktoré potrebujú individuálnu logopedickú starostlivosť. Pre tie deti, ktorú potrebujú túto individuálnu logopedickú starostlivosť mám vypracovaný osobitný stimulačný program, ktorého úlohou je nielen hlásku vyvodiť, ale i zafixovať a zautomatizovať. K tomuto využívam spoluprácu s rodičmi, pretože je veľmi potrebné aby rodičia vedeli, ako sa tu s ich dieťaťom pracuje a aj mi pomohli. Okrem toho samozrejme úzko spolupracuje so všetkými učiteľkami jednotlivých vekových skupín. K práci používam najrôznejšie pomôcky, či už obrázkový materiál a didaktické hry a samozrejme odborné počítačové programy. Práca s počítačom deti veľmi baví, tešia sa na ňu, pretože tie logopedické cvičenia nie sú nudné. Ich úlohou je systematicky pracovať, aby sa dosiahli žiadúce výsledky. V práci s deťmi sa musím zamerať nielen na tú chybnú hlásku, ale na celkový rečový prejav dieťaťa, nielen na formálnu, ale aj obsahovú stránku reči, pretože tie najstaršie deti idú do školy a pomáhame im, aby tu problematiku prvého ročníka ľahšie zvládli. K tomu využívame napríklad tréning fonematického uvedomovania. Logopédia nie je len o tom, že sa deti len učia správne rozprávať alebo, že sa tá hláska, ktorá je chybná, nacvičuje, ale precvičovať sa musí celkový komplex rečového prejavu.“
- em -