SENICA. Minulý rok bolo v mestskom obvode č. 7 osadených niekoľko nových dopravných značiek. Už vtedy mnohí obyvatelia z daných ulíc nad jednosmernou jazdou nechápavo krútili hlavou.
To však ešte netušili, že o pár mesiacov pribudne jednosmerných ulíc ešte viac.
Všetko sa to začalo minulý rok
Pani Jankovýchová býva už tridsať rokov na Ulici Dr. I. Horvátha. Tvrdí, že doteraz sa jej tam bývalo bez akýchkoľvek problémov. To sa ale razom zmenilo.
„Všetko sa to začalo v lete 2016, keď začali osadzovať dopravné značky na našej ulici a na Ulici M. Nešpora. A to bez toho, aby boli obyvatelia vopred informovaní o úmysle. V auguste bola zvolaná schôdza na II. ZŠ, kde obyvatelia obvodu č. 7 jasne prejavili nespokojnosť a nesúhlas s dopravnými značkami,“ vysvetlila Jankovýchová.
Jana Oslejová z mestského úradu ale tvrdí, že nesúhlas občanov jednoducho nemá veľkú váhu.
„Podotýkam, že v zmysle zákona dopravné značky na miestnych komunikáciách určuje obec so súhlasom okresného dopravného inšpektorátu. Nie je povinnosťou, zmenu umiestnenia dopravných značiek prerokovať s občanmi.“
Pred pár dňami bola jednosmerná premávka zriadená aj na Ulici SNP a na Ulici J. Kráľa. Mnohých obyvateľov tieto zmeny rozhorčili.
„To, že nám tu zriadili jednosmerky, nám skomplikovalo život. Keď chceme ísť do mesta, musíme si nadchádzať niekoľko kilometrov. Kto nám zaplatí ten benzín? A okrem toho sa potom zhusťuje aj doprava pri II. ZŠ, pri jasliach či pri škôlke. Nie je to veľmi bezpečné pre tie deti,“ skonštatovala Jankovýchová.
Pán Sás býva na Ulici M. Nešpora takmer 50 rokov. Tvrdí, že nápad jednosmerných ulíc nemá hlavu ani pätu. „Toto muselo vzniknúť asi od nejakého občana, ktorý nebýva na týchto uliciach. Kvôli nemu toto všetko vzniklo a naši poslanci to, samozrejme, schválili bez nášho súhlasu. Mali by sa zaujímať o naše potreby a diskutovať s nami o nich a až na základe toho dať podnet pánovi primátorovi na schválenie,“ dodal.
Obyvatelia ulíc teda tvrdia, že ich sa nik nepýtal na názor a o nových dopravných značkách sa rozhodlo jednoducho bez nich. Zisťovali sme priamo na meste, odkiaľ teda fúka vietor.
Mesto s tým nič nemá
„Zmena organizácie dopravy, ktorá bola zavedená v lete, bola realizovaná na podnet mestského výboru č. 7, ktorého členovia sú zástupcovia obyvateľov tejto mestskej časti. Všetky zmeny boli prerokované v komisii pre výstavbu, územné plánovanie a dopravu, odsúhlasené Okresným dopravným inšpektorátom OR PZ Senica, opakovane prerokované so zástupcami výboru č. 7 a prerokované na verejnom zhromaždení s občanmi v auguste 2016,“ objasnila Oslejová.
Primátor mesta ani mestský úrad nedali podnet na osadenie dopravných značiek.
„Musím rešpektovať aktuálny právny stav a pretože návrh na organizačnú zmenu dopravy nebol v rozpore so zákonom, tak som návrh podpísal,“ vyjadril sa primátor mesta Branislav Grimm.
Ten zároveň potvrdil slová obyvateľov, ktorí tvrdia, že nik s nimi zmenu dopravy nekonzultoval.
„25. 8. 2016 sme sa na verejnom zasadnutí mestského výboru č. 7 na II. ZŠ v Senici dozvedeli, že návrh na zmenu organizácie dopravy mestský výbor vopred neprerokoval s občanmi danej lokality. Myslím si, že ak sa robia zásadné zmeny do života danej oblasti, ešte k tomu na podnet samotných zástupcov, ktorí sú v mestskom výbore č. 7, mali si to vydiskutovať s obyvateľmi skôr, ako podali podnet na zmenu dopravy,“ dodal primátor.
Z mestského rozpočtu vďaka osadeniu nových dopravných značiek ubudlo vyše 5-tisíc eur.
Problémy v doprave
Spojili sme sa aj s Pavlom Kalmanom, predsedom mestského výboru č. 7. Zaujímalo nás, čo konkrétne prekážalo výboru v spomínanej lokalite. Predseda nám zaslal návrh zmeny, ktorý predložil aj primátorovi. Ako spracovatelia návrhu boli uvedení Jaroslav Fodor, Juraj Kabát a Pavol Kalman.
Návrh obsahuje niekoľko bodov, ktoré hovoria o problematickej doprave. Uvádzame presné znenie:
1. Prevažná väčšina obyvateľov neparkuje vo dvore, ale na ulici, pričom tým porušujú niekoľko dopravných predpisov, ktoré sú zo strany polície prehliadané.
2. Taktiež je táto lokalita zneužívaná ako obchvat, keď sa vodiči chcú vyhnúť centru, pričom často nedodržiavajú maximálnu povolenú rýchlosť.
3. Brezová ulica je využívaná ako luxusné bezplatné parkovanie, najmä vodičov, ktorí dochádzajú za prácou. Toto vedie k porušovaniu vyhlášky – nedodržiavanie prikázanej šírky voľnej vozovky vedľa zaparkovaného vozidla, alebo parkovaniu na chodníku či k parkovaniu v protismere.
4. Porušovanie zákazu vjazdu nákladným automobilom.
5. Nedodržiavanie povolenej rýchlosti hlavne na uliciach Komenského a SNP.
6. Obmedzovanie dopravnej obsluhy nevhodne zaparkovanými vozidlami.
Predsedu Kalmana sme sa pýtali, či je pravda, že návrh zmeny v doprave nekonzultovali s občanmi daných ulíc ešte skôr, ako im ho predostreli. Na túto otázku sme ale odpoveď do uzávierky nedostali.
Občania bojujú petíciou
V týchto dňoch sa spisuje petícia na odvolanie poslancov mestského zastupiteľstva za obvod č. 7 z dôvodu dopravných zmien v obvode. Iniciátorom je pán Sás.
„Chceme tým dosiahnuť, aby sa dopravné označenia dali preč, teda do pôvodného stavu,“ povedal.
Zisťovali sme, či petíciou môžu občania dosiahnuť úplné odstránenie.
„Podľa súčasnej platnej legislatívy sa dajú odstrániť dopravné značky a opäť spustiť obojsmerná premávka len pod tou podmienkou, že by sa na daných komunikáciách neparkovalo. Pretože dané úseky vybudovaných ciest, ich šírka nespĺňa podmienky pre parkovanie. Na oboch stranách, musia mať viac ako šesť metrov. Taký je zákon,“ uzavrel Grimm.
Pani Jankovýchová ale tvrdí, že v meste nie je rovnaký meter na všetky ulice. Celá Senica je totižto preplnená autami a na viacerých uliciach sa parkuje tak, ako to zákon nepovoľuje. „Myslím si, že mesto a jeho zástupcovia by mali byť spravodliví voči všetkým občanom rovnako. Buď je zákon pre všetkých, alebo nie je,“ dodala na záver.